Vähemmän mölinää ja enemmän ohjausta

Tänään oli ekat talviryhmän treenit ja pääsin Tessan ryhmään. Ekaks täytyy sanoa että kiitos ja anteeks vaan Tessalle, koita kestää!! :D Heti kärkeen järkky rata, mikä ei sitten loppujen lopuks niin järkky ollutkaan kuin alkuun ajattelin. Mä olin ite järkky kyllä kun sähläsin ja en keskittynyt ja mitä vielä...no mutta päästiin me tekemään hyvääkin pätkää sentään.

Tuli heti esiin muutamia asioita mitä pitää treenata, ihan perusjuttuja mitkä on varmaan opetettu silleen että jaa nyt se osaa eikä sen enempi treenattu. Niinkuin suurinpiirtein varmaan kaikki asiat Cassun kanssa, se kun oppii niin äkkiä niin sitä kuvittelee että nyt se sen osaa. Ja aina tulee lisää asioita mitä pitää treenata niin jäänyt vähälle.

 - Sivuirtoaminen kaikissa tilanteissa, tämä on se hassu juttu mikä tuli esiin yhdessä Lotan koulutuksessa, se kierti itsepäisesti yhden esteen mitä sen mielestä ei saanut hypätä. En tiiä millä olen sen(kin) saanut aikaiseksi. Täytyy testata missä kohtaa mä olen että se ei sitä estettä suorita. Ainakin jos olen kaukana edellä niin ei mennyt ennenkuin palkattiin pallolla muutamaan otteeseen siitä. Irtoaa kyllä jos olen vieressä tai hieman edellä kun käy tökkäämässä/tönäisemässä esteelle. Oliskohan tuossa syynä ollut aika pitkä välimatka meillä, tulee kiire mamman luo?

 - Cassun pitää kääntyä paremmin kiertää-käskyllä. Tästä tuli jälkeenpäin mieleen että käytänkö mä sitä käskyä ainoastaan niissä kohdissa mistä jatketaan kierron jälkeen eteenpäin ja niistoa kun mennään takas mistä tultiinkin? Että jos siinäkin ihan itse ohjais paremmin myös toisella kädellä eli näyttäisi mihin suuntaan jatketaan? Kokeilemisen/videoimisen arvoinen asia. Vaikka Tessa sanoi että ohjata sitä ei paremmin voisi, koira pitää opettaa kääntymään paremmin. Ja niistoon kun ei aina ehdi.

-  Sitten vielä lähetys hypylle mistä palataan takaisin samaan suuntaan. Ongelma tässä on se että matka mistä saakka Cassun voi hypylle lähettää vaihtelee. Jos on innoissaan ja itsevarma niin menee kauempaa ja jos vie liian lähelle tulee hirveä kaarros. Jos taas on jo väsyneempi tai iskee epävarmuus niin tulee kielto siitä edellisestä lähetyskohdasta eli  pitäisi viedä pidemmälle. Tätä pitää treenata että se menee aina sen hypyn oli välimatka mikä vaan. Jokohan nyt opettaisi sen Lotan neuvoman käy-käskyn, tähänhän se sopii aivan erinomaisesti. Eli käy-tekemässä-tuo-este-ja-tule-takaisin.

Tuijan taas pitää lopettaa häsellys, ostaa vetoketju suuhun ja alkaa ohjaamaan tarkemmin. Kyllähän se käskemälläkin menee (tokokoira :D) mutta nopeammin ja varmemmin jos oikein ohjaiskin sitä koiraa. Mun kaarroksetkin on laajemmat kuin Cassulla :))

Sitten siihen itse rataan: kakkosen yli pakkovalssilla, jaakotus vaimikäsenytoli A:lle ja persjättö neloselle, vitonen kiertää ja siitä vaan suoraan. Itse kasin taakse vastaanottamaan, kutsu kunnolla tai muuten menee ohi. Ysin yli, sitten tossua toisen eteen ja putkeen lähetys. Sitten siihen sivuirtoamiskohtaan mikä onnistui lopulta. Putkeen sain sentään ohjattua aina, tarkkaan vaan putkea kohti ja sinne sujahti. Kiertää 16, putkeen ja kepeille lähetys persjätön jälkeen. Kepeiltä haltuun ja 19, sieltä takaisin ja jäin oikealle puolelle lähettämään, hienosti hakee aloituksen kyllä vaikka todella vaikea paikka!



Loppuun kaikkien eri kohtien hinkkaamisen jälkeen yritettiin nollaa mutta mulla taas pakka hajosi siinä ns. helpossa kohdassa. Vedin kyllä omalla liikkeellä tuon ekan keppien aloituksen tokaan väliin, siitä jatkettiin uudestaan ja 19 tuli kielto ja kepeille vienti ihan paska. Ei mennyt putkeen mutta sinne oli menossa ennenkuin sain käskyttämällä takas. Siihen asti nättiä ohjausta kyllä. Eli tuossa tuli taas esiin se erittäin tärkeä asia mikä mun pitää oppia: Pakka kasassa loppuun asti! Mitenköhän monta kisarataa mä olen pilannut tuolla samalla asialla? Kolmanneks viimeiselle tai toka viimeiselle esteelle nollana ja sitten töks-urpo hajoaa. Tiedostan tämän asian kyllä ja eihän siihen muu auta kuin kokonaisten ratatreenien tekeminen. Mitä ei kovin paljoa ole tehty, siitähän sekin johtuu. Siis kisanomaiset ratatreenit sille treenilistalle!

Kommentit

Tessa sanoi…
Siihen siivekkeen kiertoon (vitonen) vielä, että eihän se mikään ratkaisu ole että menet selkä enemmän mutkalla huitomaan käsilläs, kun et ehdi niistoon. Ohjasit kyllä niin hyvin kuin vaan mahdollista yläkropallas tossa tilanteessa eli tukkikselle kävi kyllä ihan selväks, minne sen hypyn kierron jälkeen mennään. Kiitos ja anteeks ;)
tuija sanoi…
Okei, hyvä että sä olet tarkkasilmäisenä meitä opettamassa! Mä kun aina epäilen että mun ohjauksessa on vikaa jos tekee jotain väärin :) Siis treeniä Cassulle vaan!