Huippukoutsi Lotta treenaamassa

Tänään se kuukauden agilitytauko sitten on ohi, eka ratatreeni olikin sitten Mahti-Lotan koulutuksessa :)
Ratapiirros näytti tältä:


Ensin ajattelin ohjata 2-hypyn oikeanpuoleisen siivekkeen kautta mutta Lotta huomautti meille että koira saa paremman linjan 3-hypylle ja sitä kautta 4-hypylle jos ohjaa vasemman kautta. Okei, näin teimme. Eli jätin Cassun niin esteen yksi taakse että sillä tuli ihan suora linja mua ja kakkosestettä kohti. Siis melkolailla vasenta siivekettä hipoen tuli yli. Olispa joku millä piirtää tohon piste missä se oli. Tän ihan ite aattelin. Mä menin 2-hypyn vasemmanpuoleisen siivekkeen eteen seisomaan ja yläkroppa ja käsi kunnolla esteen yli ja persjättö, muuten luki sen viskileikkaukseksi tai backlapiksi kun jatkoi matkaa eteenpäin eikä kääntynyt. Tää oli muuten koko treenissä meille vaikein kohta :) Ongelmaksi tietenkin muutaman kerran muodostui se että Cassu paineli iloissaan putkeen vaikka olisi pitänyt kääntyä 4-hypylle. Ohjaus siis myöhässä. Ohjaa hypylle ja ennen ponnistusta jo "Cassu, Cassu" ja erittäin voimakas kropan kääntö ja vastanen käsi. No sittenhän se meni. Kutoselle heittäessä pitää tökkäyksen rikkoa koira linja, muuten lähtee perään. Kun se onnistui niin mä olin jo putkella kun se vasta suoritti hyppyä eli ehdin juoksemaan eteen ja ottamaan vasemmalla kädellä haltuun kun tulin oikeata puolta putkea. Kokeiltiin myös toista puolta että miten se sieltä menis kun tekee kutoselta persjätön putkeen ja putken jälkeen taas persjätön mut siihen en ehtinyt. Kympille ennakoiva valssi ja kahelletoista vaan irrotus ja matka jatkui. Kepit haki joka kerta oikein kun otettiin paristi sieltä asti vauhtia, haluttiin kokeilla paria juttua putken jälkeiseen tilanteeseen. Parhaiten niin että lähetys pimeeseen putkikulmaan keppien jälkeen, persjättö 17, sitten menoksi ja vaati vähän vastaista kättä että otti 18, taas ennakoiva valssi ja matka jatkui, hanaa vaan ja renkaalta taas pimeeseen putkikulmaan ja putken jälkeen persjättö ja irrotus hypylle 24, hyppy 26 vaan kiertää!! ja taas persjättö ja vasemmalla kädellä ohjaten 27 ja 28, sitten vaan vaihdoin oikeaan käteen takana ja käänsin vikalle hypylle.

Eka koko rata yritys päättyi esteelle yksitoista kun unohdin radan (yllätys) ja siitä jatkettiinkin sitten loppuun tosi sujuvasti. Ainoa mikä valui oli toka ennakoiva valssi eli hypylle 19. Seuraava pätkä olis kuulemma pitänyt tehdä nollana, meni se muuten mutta kun oltiin kirmailtu ja tehty kokeiluja niin maitohappoja vähän kintuissa. Siis ohjasin huonosti hypyn 21 minkä jätti sitten väliin. Muuten meni aika hienosti, ei tullut yhtään töks-töks kohtaa missään, sujuvaa ohjausta ja menoa koko rata! Vähänkö olin tyytyväinen! Cassu oli semmonen mrrrrr-öh-öh-mrrrr eli sikahyvät fiilikset molemmilla :)

Lotan huomio: Älä käytä tässä tässä, ei se sitä kuuntele kumminkaan. No ei niin ja mua itteäkin se ärsyttää kun se on niin ruman kuuloistakin. Se on sitä mun yliyrittämistä ja varmistelua (tämä oma huomio.) Jos tarttee kunnon haltuunoton niin nimellä ja sitä äänensävyä muuttelemalla kannustaa tulemaan ohjaukseen tai tosiaan se CASSU kun pitää ihan oikeesti tulla tähän ja nyt.

Treenauksen aiheita mitä tuli mieleen ton treenin jälkeen just nyt; harjoittele erilaisia lähtötilanteita vanhoista kolmosten radoista!! Kun mulle jostain syystä on ihan älyttömän hankala keksiä miten mä sen alun ohjaan, sitten kun ollaan päästy radalle niin ei siellä ole enää ongelmaa. Jos mä tiedän miten mä alun teen niin loppuratakin menee hyvin, muuten mä vaan jumitun siihen lähtöön miettimään että mitä mä teen? Kysyin Lotaltakin että mitä meidän nyt pitäis treenata niin ei se oikein keksinyt muuta kuin että laajoihin kaarroksiin opeta käy-käsky. On opettanut omalle koiralleen saman. Siis käy tekemässä toi este ja tule takas, älä jatka matkaa jonnekin auringonlaskuun. Hyppää valmiiksi lyhyesti eikä 5 metrin loikkaa. Se on siis treenilistalla kanssa. Edistytty ollaan taaskin kuulemma, en mä kyllä tiedä miten kun ei olla edes treenattu. Mutta tuntui kyllä omasta mielestä tosi sujuvalta menolta, ei yhtään töks-töks kohtaa tullut koko treenissä. Kauhean iloinenkin oli meidän puolesta että on noustu kolmosiin. On nää kyllä ihan kullanarvoisia tämmöiset treenit huippukoutsin kanssa!

ps. Joo, ehkä mä nyt sitten uskallan ilmota meidät kolmosten kisoihin, Jonna kannustavasti sanoi että meneehän ne ekat kisat perseelleen sun jännityksen takia mutta meet kaksiin kisoihin ihan peräjälkeen niin sitten tokissa jo olet oma ittes :D

Kommentit