Lotan koulutus maanantaina ja jatkot tiistaina





Semmoinen rata tällä kertaa, maanantaina ollut Lotan rata. Kuvassa tuo A:n alla oleva putki tulee liian paljon ulos 7-päästä, en osannut rutistaa sitä ohjelmalla kasaan :) Muutenkin hyppyjen kulmat olen yrittänyt saada oikeiksi mutta tuskin ihan millilleen ovat.  Melko lähellä kuitenkin.

Käytiin tutustumassa rataan ja sitten Lotta sanoi että no niin, nyt sitten kaikki menee ensin kisanomaisesti ja sitten vasta katsotaan mitä pitää tehdä/treenata. Ei jäädä korjaamaan vaan jatketaan  jos ja kun virhe tulee. Hyvä juttu, näitä pitäisi olla normitreeneissäkin enemmän. Tämmöstä me ainakin Cassun kanssa just tarvitaan. Tai lähinnä minä siis ;) Mä olin ekana ja kävin vielä äkkiä kattomassa miten noi takaosan hypyt nyt menikään. Olen muuten hirmu hämmästynyt miten paljon mun muisti on kehittynyt, muistin jopa koko radan tutustumisen jälkeen kun sen mielessä sitten läpi pihalla vielä kävin koiraa hakiessa. Yllättävän hyvin rata menikin esteelle 13 asti minkä Cassu hyppäsi takaa kun hypyltä 12 linja vei suoraan sinne kun jäin liian lähelle hyppyä, olis pitänyt jättää tilaa ja vetää vastasella kunnolla siinä. Jatkettiin vaan oikeassa järjestyksessä rataa, toka hylly tuli kohdassa 24 kun jäin liikaa varmistamaan hyppyä 22 (oli oikeasti vähän niin että piti tökätä sille ettei tule ohi putkesta tullessa enkä ehtinyt taaskaan vetämään oikealle puolelle estettä. Eli myös hyppy 24 väärinpäin. Putkelle 26 tuli "hieman" kökkömäinen ohjaus poispäinkäännöllä mutta menihän se niinkin...Maaliin päästiin siis kahdella väärinpäin hypätyllä hypyllä. Ei omasta mielestä hirveen huonosti kun aika pikanen tutustuminen enkä ajatellut ihan niin tarkasti noita linjoja kuin kisoissa olisin katsonut. Mikä nyt on sinänsä ihan tyhmää, ainahan se pitäisi katsoa ne samallailla. Ja esteitäkin oli kuitenkin 28, ei tullut missään kohtaa että apua mihin mun piti mennä? :D Ja myös tiesin että virhe tuli niissä missä se tuli, kyllähän mä sitten oikeasti olen kehittynyt tossa hommassa.

Sen jälkeen aloitettiin sitten ne "oikeat" treenit. Meillä oli tällä kertaa vaan linjojen viilaamista, eli A:lle viennissä otin yhden peruutusaskeleen liikaa, sen voi jättää pois että koiran linja parempi. Hypylle 14 viennissä ei tarttenut ottaa sitä yhtä tai kahta turhaa askelta sinnepäin koska vie koiran yhä kauemmas koska luulee että liike/rata jatkuu sinne suuntaan. Lyhyemmällä matkalla pääsee vaan takaakiertoon lähettämällä koska sen se osaa. 19-hypyllä niisto-persjättö suhinan kera ja siirtyy pois koiran edestä että sen ei tartte kiertää vielä muakin päästäkseen putkeen...ja kunnon lähetys sinne eikä huolimaton heilautus. Tohon 17-19 kohtaan kokeiltiin parasta ohjausvalintaa, siihen sopi meille joko pyöritys tai sitten se niisto-persjättö mitkä oli saman arvoisia eli yhtä nopeita. Itse mieluummin teen ton niiston tommosessa kohtaa, sopii mulle paremmin. Menee pää sekasin jos pyörii enkä enää tiiä mihin ollaan menossa :D Sekä koira ei oo kyllä niin hyvin hanskassa siinä, kovemmassa vauhdissa saattaa singota väärälle esteelle.

Käytiin vielä tiistaina aamulla treenaamassa kahdestaan ja tein just kaikki virheet mitä en tehnyt ekalla kerralla :D Mä ihan selvästi keskityn paremmin kun on Lotta tai joku muu vahtimassa. Mutta tästä näkee miten virheet saa aikaan....Huvittavinta on se että loppua ei edes enää treenattu maanantaina kun vaihdoinkin Jecun toka pätkälle että sekin pääsee joskus johonkin ja se meni kerralla oikein :D Lotta vaan kertoi mulle vaihtoehdot mihin vaihtaa se huono ohjaus. Valitsin valssin ja niinhän se sujui. Myös ton vikan hypyn ohjasin maanantaina toiselta puolelta ja se oli huono koska en voinut edetä vaan jouduin jäämään putken taa ja lähettämään vika hypylle. Jos olisin tunkenut sinne niin olis mennyt vika hypyn ohi kun olisin ollut liian lähellä koiraa. Kepeiltä menee ekalla kerralla putkeen kun etenen itsekin liian pitkälle, kun jään kauemmas ja siirryn esteen 12 taa niin tietää mihin mennään. Muut virheet näkee sokeakin mistä johtuu ;) Joku puhuu taas rumia siellä, enhän se minä vaan ole...


Tosiaan Jeccu meni ex tempore toisen pätkän koulutuksesta ja se ottaa ihan hirveästi häiriötä kun on muita katsomassa ja Lotan puhumisesta. Pysähtyy heti ja jää ihmeissään katsomaan. Tai menee luo että: joo oon mä ihana ja kaunis! :) Mä olen ihan varma että se menee moikkaamaan ratahenkilöitä/tuomaria jossain vaiheessa kisaamista...Kahdestaan se kykenee keskittymään ja tekemään vaikeitakin kuvioita. Yritti se yhdessä kohdassa kovasti tunkea muka putkeen painon ja putken väliin-fiksu poika ;D No anyway, opetettiin päällejuoksu pituudelta vitoselle ja sen oppi. Lotta sanoi että keep it simple! Ettei tule tehtyä samaa virhettä kuin Cassun kanssa että menee eteenpäin liian nopeasti. Laitoin kesäksi Jecunkin ryhmään just siksi että vaikka pystyisin sen kyllä itsekin opettamaan mutta sen on totuttava muihin ihmisiin ja koiriin treenatessa ja silti keskityttävä omaan tekemiseen. Voi olla että siinä kesä meneekin...No treenataan vaikka niitä helppoja juttuja ryhmässä ja kahdestaan vähän vaikeampia, eiköhän se siitä! Ja ihana oli taas kun pystyy koskemalla/rapsuttamalla kiittämään koiraa tekemisestä, Cassu kun väistää heti että nyt tehdään hommia eikä lääpitä!

 Tiistaina kävin sitten kokeilemassa tuota pyörityskohtaa radasta kahdestaan niin aika näppärästi se sen meni kumminkin, ohjaaja tekee samoja virheitä kuin Cassun kanssa-ihme älykääpiö. Ja pitää viedä pidemmälle esteille, eihän se vielä silleen irtoa ja kun kehuu niin kääntyy putkesta pois palkkaa hakemaan. Sekin pitää muistaa että kehuu vähän myöhemmin. Lisäksi tehtiin keppejä pitkästä aikaa ja pari keinua tauon jälkeen. Keppejä kavensin kaksi kertaa ton treenin aikana, muistuttelua aluksi. Keinua kun treenattiin oli tietysti menossa aluksi kepeille kun sinne kerran aiemminkin mentiin. Vika toisto aika nätti, hienosti osaa niiata keinun alas! Mun pikku rakas <3





Kommentit

Liinu ja Prikka sanoi…
Ihana Jeccu! Kyllä se siitä vielä oppii irtoaan ja saa itsevarmuutta. Mä otin puhelimella videota Liinun kontakteista tiistai-iltana, mutta en saa koneelle niitä :(