Jaksaa jaksaa!

Oltiin eilen vuorostaan agilitykoulutuksessa, tällä kertaa koutsina Juha Orenius. Ratapiirros oli tämmöinen:

Ylhäältä puuttuu yksi hyppy eli 1 ja 25 mutta se oli ihan suoraan tuon puolikkaan pallon kohdalla mikä kuvassa näkyy :) Rataa rakennettaessa mietin jo että ehtiminen seiskalle ja kepeille vienti tulee olemaan ongelma. Ja ton 21-putken jarru ettei nappaa matkalla ylimääräistä hyppyä. No sinne asti ei päästy kun jäätiin noihin kahteen ensimmäiseen kohtaan treenaamaan. Oli kyllä hyvät treenit vaikkei koko rataa päästy tekemäänkään, sinänsähän se ei haittaa kun tänään on treenivuoro niin tuota rataa pääsee kokeilemaan uudestaan. Josko aloittais noilta kepeiltä vaikka ;) Opittiin niihin aika hieno ohjauskuvio, ei olisi tullut mulle mieleenkään kepeiltä putkeen vientiin poispäinkääntöä kokeillakaan. Ei olla sitä ikinä treenattu ja sen kyllä huomasi, ei osannut koira eikä ohjaaja :D

No aloitetaan nyt alusta kumminkin. Alun pyöritys onnistui ihan jees joka kerta, neloselta pituudelle saaminen osoittautui ongelmaksi. Mun piti hidastaa omaa vauhtia siinä niin paljon että en ehtinyt enää seiskan takaakierrolle. Yhden kerran siinä onnistun kun Cassu kompastuu pituuden palikkaan ja se antaa mulle just sen etumatkan minkä tartten. Kepeille vienti menee noin hyvin mutta myöhemmin tehdään sitä toiselta puolelta. Ihan treenin kannalta että pystyy kuljettamaan ansaesteen ohi. Toisaalta kisoissa tekisin kyllä tolla mun tavalla joka kerta, ehtisin siinä lopputilanteeseen kuitenkin. Poispäinkääntö ihan väärin ajoitettu vaikka Cassun putkeen saankin. Ei sujuvan näköistä. Sitten otetaan taas alusta ja kokeillaan siihen 4-5 kohtaan persjättöä mikä on huonompi kuin valssi. Onnistuu myös jos mennään hitaasti.

Sitten kepeille poispäinkääntöä harkkaamaan. Ajoitus on tässäkin tosi tarkka, aika hienosti lähtee pujottelemaan kepit uudelleen samantien takaisin. Temppu sinänsä sekin. En jaksa tähän kirjoittaa selostusta miten se opetetaan, videolta selviää. Alkaa kohdasta 3.49.


Tauon jälkeen toka pätkä. Nousee sika seisomaan lähdössä, ei onneksi sentään varasta. Istuu kyllä takas kun käy komentamassa. Mä olin niiiiin päättänyt että nyt se menee oikein se alku että purkautu sitten parina perkeleenä kun ei hemmetti vaan onnistu. Tokalla yrityksellä aattelin että teen sinne seiskalle sitten poispäinkäännön kun en takaakierrolle ehdi mutta en mä sitä osannut tehdä siihen myöskään. Seuraavallakaan yrityksellä en ehdi takaakiertoon....Ensteks Orenius sanoo että mun käskytys loppuu ja johtuu siitä mutta sitten huomaakin että johtuu siitä että Cassu ei kuuntele enää kun vauhti lisääntyy. Myös vauhdissa pitää seurata ohjausta eikä valkata vaan sitä seuraavaa estettä mikä lähinnä on. Kerroin hänelle että se meidän ongelma kisoissa just on, ne nopeimmat radat menee aina hyllyksi kun en ehdi ohjata. Mutta ihan aina se ei olekaan mun vika kuulemma, koirankin pitää osata jotain ja lukea ohjausta kovassakin vauhdissa. Esimerkiksi just se että valssissa ei mennä ikinä selän taakse. Sitten se jo sanokin että Cassu menee ihan ittepäisyyttään sinne putkeen vaikka hän seisoo edessä blokkaamassa. Tää oli kyllä ihan sairaan hyvä huomio, näitä kohtia meidän pitää just treenata, hitaassa vauhdissa ehdin ohjaamaan ja kuuntelee mutta pitää mun pystyä edistämään, ohjaamaan vauhdissa ja ehtiä seuraavaan tilanteeseen. Esim semmonenkin että jos käy merkkaamassa esteen niin se on käytävä tekemässä ja sitten vasta jatkettava seuraavalle esteelle. Joo, hyvä juttu!! Orenius sanoi että nyt on hyvä treeni, tässä lisätään sitä koiran osaamistasoa. Niin totta, eli mun ei pidä aina palkata jos tekee väärin (kun mä olen ollut sitä mieltä että tekee väärin kun en ehdi ohjaamaan) vaan se on tehtävä just se asia mitä treenataan. Of course.

Sitten seuraava ansakohta oli putken ohi kepeille vienti. Vastakäden ohjaus on ihan ehdoton, silloin ei suoriteta mitään estettä ennenkuin annetaan lupa. Tämä myös treenattavien listalle! Sitten jossain vaiheessa Cassu alkaa protestoimaan että hän ei tee kun ei tuu palkkaa mutta on se tehtävä oikein ennenkuin se palkka tulee. Tässäkin nostettava vaatimustasoa! Samahan se on tokossakin, en mä sielläkään palkkaa sinnepäin olevista jutuista. Kyllä se nyt on jo niin taitava koira että siltä pystyy ja pitääkin vaatia oikein tekemistä. Mutta kyllä oli hyvä tunne kun se lopulta onnistui niinkuin piti, sain putkensuun ohi ja kepeille onnistui poispäinkääntö hienosti. Oli kyllä todella hyödylliset treenit! Vaadittiin koiralta sekä ohjaajalta melko lailla täydellisyyttä noihin, sinnepäin meneviä ei hyväksytty. Ja nyt huomasi Cassusta sen että kyllä se jaksaa ja tekee toistojakin vaikka sata, on sen työmoraali kyllä kasvanut hurjasti siitä mitä se viime kesänäkin oli. Niin ja mä jaksoin kirmata joka kerta tossa alkukohdassa yhtä kovaa vaikka sitä tehtiin sen parikymmentä kertaa ainakin. Ihan joka yritystä videolla ei ole ;) Ei paskemmin iteltänikään. Nyt vaan vauhtitreenejä ja ansaesteen ohi kuljetuksia niin ehkä mä joskus niille Viitasenkin radoille lähden vielä ;))

Kommentit