Jäätävän hyvä persjättö


Yllä ratapiirros eilisistä Timo Rannikon treeneistä. Otsikko viittaa siihen, että Jippo reagoi ja lukee persjätön todella hyvin. Kohtaan 3-4 suunnittelin valssia, ja sen siihen teinkin alkuun. Timo huomautti, että tuossa kohtaa yleensä persjätön ei pitäisi toimia, mutta kun reagoi niin hienosti jo valssiin, niin kokeilepa persjättöä. Ja mitä! Todellakin, ihan jäätävän hyvä linja, ei minkäänlaista siksakkia vaan ihan suoraan putkeen! Timo tuumasi tähän vielä, että noin mä haluaisin että mun koirat menis ;)

Ihan alkuun esteellä 2, mun saksalainen lähti liian läheltä kakkosta, jolloin ajauduin liian lähelle sitä, enkä päässyt siitä kunnolla irti. Jolloin jatkosta tuli huono, mun liikkeestä tuli neloselle liian jyrkkä, jouduin väistämään sitä, liike pyöristyi vitoselta pois, jolloin Jippo seurasi minua eikä mennyt putkeen. Eli saksalainen huomattavasti aiemmin, että ehdin jatkoon paremmin. Koska tämänhän Jippo lukee myös todella hyvin, ja voin lähteä liikkeelle hyvissä ajoin eikä tartte varmistella.

Noinniinkuin muutenkin, kattelin noita Jipon siivekkeen kiertoja koko treenin aikana, niiden suoritus on kyllä todella upea! Se oikein nuolee ne, ei lähempää enää voisi mennä. Muistan Janitan koulutuksesta, kun hän oli ihan innoissaan miten pienellä sykeröllä se siivekkeet kiertää :) Ja yksi asia, mistä Janitalle iso kiitos, on se pentukoulussa opittu asia. Estehakuisuus. Tuli vahvasti esiin taas eilen, mm. hypyllä 6, 11 ja 19. Pentuna tehty työ kantaa hedelmää! Eli kun putkesta 5 tultiin ulos, piti tönäistä esteelle 6. No, eipä siinä hirveenä mitään tönäisyjä tarttenut, se kun oli seuraava edessä oleva looginen este, niin senhän se suorittaa jos ei sitä poiskaan siltä erikseen ohjata. Hyvä tyttö!! Toi 5-8 oli muutenkin kauheen mageelta näyttävä kohta (omasta mielestä ;) ), rohkea kaukana tehtävä ohjaus ja toimi ihan älyttömän hienosti.

Sitten 10-13. Tähän etsittiin myös parasta linjaa, koska tuo mun valinta toi siihen taas aavistuksen siksakkia. Jonka takia sitten taas jouduin tuonne A:lle. Saamarin A oli koko aika mun tiellä :D No mutta, vaihdettiin ohjaus niin, että 11 ohjattiinkiin hieman pidempää mutta jatkoa ajatellen ihan suoraa kautta. Ihan eka yrityksellähän Jippo hyppäsin 11 myös toisinpäin, mutta niinhän sen pitääkin. Mun vartalo kääntyy sitä kohti ja edellä selitetyn asian takia näin käy. Timo sanoi että pelkästään jalkoja seuraavat koirat menevät tuosta ohi ilman mitään, mutta Jiposta näkee että sille on opetettu esteiden suoritus aina, kun sinne ohjataan. Ok, joten tuossa sitten hallussapitoa kunnes ollaan esteen ohi. Jos A:ta ei olisi tuossa matkalla ollut, sen olisi voinut lähettää siitä ihan suoraan putkeen.

Sitten kohta 14-16, tähän valkkasin taas saksalaisen ja apuaapua miten meinaa tulla kintuille! :O Mä olen edessä kuin mikäkin täi tervassa, ja Jippo toki itesuojeluvaiston omaavana väistää, ja hidastaa. Jos olis maksikoira, niin olis oltu mukkelismakkelis tuossa. Tämähän huomattiin jo viime kisoissa, olen muutamassa kohtaa edessä ja Jippo kilttinä hidastaa että se tankkeri siitä edestä katoaa. Joten, ohjauksen vaihto. Enää ei riittänyt yksi persjättö, vaan tehtiin kaksi eli japanilainen. Ja kyllähän toimi ihan sairaan hyvin tuohon! Mä en osaa katsoa radalta noita kohtia, mihin sen voisi laittaa, Jippohan kyllä sen ohjauksena lukee todella hyvin.

Sitten taas kohta 18-20. Valssilla ihan huuuuurjan laaja kaarros. Ja vielä hakee sen esteen 19 siitä huolimatta. Estehakuisuus ;) Taas vaihdetaan esteen 18 suoritussuuntaa. Vaikka pidempi, mutta jatkoon suorempi linja. Tähän kaksi vaihtoehtoa, en itse osaa sanoa kumpi parempi. Mun kannalta eka, ei tartte vaihdella enää välissä puolta. Timon mielestä toka, jossa teen taas persjätön 19-20 väliin. Pitääkin vielä kellottaa tuo videolta.

Loppusanat: Se että pystyy olemaan noin reilusti edellä näyttämässä mihin mennään, sekä se että lukee ohjauksia noin hyvin + estehakuisuus =vahva ase-kannattaa käyttää ja hyödyntää!!

Vielä video normivauhdilla ja osa hidastettuna. Ihan pakko oli tuo tehdä, näkee niin selkeästi ohjaukset ja tuon Jipon linjan, varsinkin alussa kun tullaan suoraan kohti kuvaajaa. Jos ette muuta jaksa kattoa, niin katsokaa se!

Kommentit