Nollaputki jatkuu :)

Marika voittajan pallilla ja minä kakkospallilla, hienosti poseeraavine koirinemme ;)

 Tajusin tossa eilen että me ollaan käyty neljät kakkosten kisat ja kolmissa on tullut nolla toiselta radalta ja toiselta sitten taas hylly. Että nehän ei oo menny ollenkaan huonosti, itse asiassa aika loistavasti! Ekojen kisojen eka rata meni jännittäessä kaikkea mahdollista taivaan ja maan väliltä, sitten kun se kakkosratojen kummitus-kammotus lähti niin saatiin me siltä tokalta radalta vitonen kuitenkin. Yliaikasellainen kun iski lievä puomihimmaus ja putkeen mennessä joku ihmekeksintökaarros. Ja tokien kisojen nolla ei ollut "luvallinen" kun sijoitus oli 4. ja koiria sen verran että vaan kolme ekaa sai. Ne TAMSK:in tulokset oli tullu ja kolmannen aika oli -3.49 ja toisen -3.50 ja ekankin vaan -4.30. Että se meidän -2.95 järkyttävällä kaarroksella ottaa vielä enemmän päähän...tai no ei se oikeestaan enää ota kun saatiin nolla tuolta Purinalta.

Eiliset kisathan oli samalla schapemestaruuskisat, no niistä geimeistä tiputtiin ekalla radalla ulos kun mun uskomattoman typerä ohjausvalinta yhteen kohtaan ei toiminut. Tiesin kyllä että siinä tulee kiire enkä sitten ehtinytkään tekemään persjättöä, en vaan osannut ratkaista sitä että miten se pitäisi ohjata. Tunnustan että kävi mielessä että menen ulkolaitaa ja vedän vastasella kädellä Cassun siihen hypylle ja siitä putkeen, olisinhan mä voinut sen sitä seuraavaan putken ohjata toiselta puolelta kuin missä nyt olin. Mutta hylkäsin sen ajatuksen jostain syystä enkä edes harkinnut sitä sen enempää. No olis pitänyt, kaikki maksikoirien ohjaajat teki niin. Mulle olis apua nähdä noi maksit ensin samalla radalla kun Cassu on semmonen minimaksi että sitä pitää ohjata samallailla kuin niitä. Näkis ne ansapaikat tai sais vinkkiä ohjausvalintaan. Minit ja medit vaan ei tee semmosia kaarroksia/pitkiä loikkia kuin se. No ei auta, ite se on ne tajuttava ja opittava kantapään kautta :)

Eka rata, mikä oli hyppis, meni melkosen näteillä ja pienillä käännöksillä, varsinkin toi pussista kun tullaan vauhdilla hypylle ja siitä renkaalle käännös on tosi pieni, jee mä osasin jäädä tarpeeks kauas! Pituudelta takaaleikkaus kääntää upeesti 12-hypylle. Takaosan pyöritys meni kans kivasti siihen muurin jälkeiseen katastrofiin asti, Cassu painattamassa suoraan putkeen kun sen sieltä esteeltä näki ja minä pyörin ympyrää kun puolukka just siellä... enkä olis tota kohtaa ees yrittäny korjata jos ei olis ollu ne mestikset mutta hyllyhän siitä tuli kun hyppäs ihan oikein takasinpäin miten sen näytin. Olishan siinä voinu huutaa vaikka että kierrä mutta samapa tuo :) Muuten kyllä tykkäsin että oli sujuvan ja vauhdikkaan näköistä menoa!



Toka rata olikin sitten agirata ja alussa oli hyppy ja heti keinu. Menin vastaanottamaan siihen keinun viereen. Ja joo muutes Jonna nauro kun oli siellä lehterillä kuvaamassa että kuulu sinne asti kaiken mölyn läpi kun mä komennan Cassua istumaan kun ei se prkl taas meinaa heti uskoa kisainnossaan :)) Okei eli sille keinulle täytyy kyllä saada rohkeutta ja itsevarmuutta tosissaan, täytyy tehdä sille samanlainen tehokuuritreeni kuin puomille. On sitä tehtykin mutta ei vielä tarpeeksi näköjään. Ja omalla hallilla menee tietty vauhdilla olin mä missä vaan. Kokemusta siis vaatii!

 Pituudelta piti kääntää ihan hemmetin voimakkaasti putkeen kun olis ollu niin herkullisesti suoraan tarjolla se tällä kertaa väärä pää siinä kuonon edessä. Ja käänty just niinku pitikin :) Toi kohta kun oli ohi niin mulla oli aika itsevarma olo, loppuradalla ei ollu meille pahempia paikkoja. Mitä nyt kepeiltä muurille-hypylle-pussiin täyty pitää käsi ihan halvaantuneena vasemmassa kyljessä ettei ponkassut puomille. Olis sen saattanut tehdä pienimmästäkin käden liikahduksesta sinnepäin. Jonna mulle rataantutustumisen aikana siitä huomautti, kiitos vaan! Pussista tullessa oli painattamassa vaan vauhdilla suoraan eteenpäin, eipä siellä onneks ollu mitään esteitä mitä suorittaa :) A:n jälkeinen ennakoiva valssi oli älyttömän myöhässä vaikka olis ollu aikaa ihan hyvin ohjata paremmin. Tulipa semmonen laaja kaarros sitten siihen mutta se olikin ainoa kummallakin radalla, saa olla tyytyväinen! Sen takaakierron jälkeisen hypyn ohjauksessa esiintyy taas myöskin se halvaantunut käsi, tällä kertaa oikea kun olis muuten lähtenyt takaakiertoon jos liian aikasin sitä olis nostanut. Tai jos olisin tunkenu liian lähelle Cassua. Hyvin pysy vierellä! Siitä hyppy-rengas-puomi-hyppy ja sitten oltiinkin maalissa, lopputuloksena -6.21, sijoitus 2./15. ja LUVA-nolla, wupiiii! Saatiin Marikan ja Iksun kanssa schapeille tuplavoitto, menivät meistä sekunnilla ohi eli voittivat tämän radan ja nousivat kolmosiin, onnea tätäkin kautta Marikalle!


Uskaltaiskohan sitä ääneen toivoa että josko me tän vuoden puolella noustaisiin kolmosiin...? No parit kisailmot on menny, katotaan sitten. Mä oon kyllä ihan ekstaasissa noista upeista pienistä ja nopeista käännöksistä, on se harkkaaminen auttanut :) OOO ja Lotta tulee tän viikon torstaina kouluttamaan, kiva sanoa sille että ollaan muutes noustu kakkosiin sitten viime näkemän ja muutama nollakin sieltä on jo taskussa. Kun se usko meihin että nousette alta aikayksikön ja sanoi että Cassu on ihan kisavireessä. No niin on näyttänyt olevan!

Kommentit

Marika Forslund sanoi…
Hyvä te! Kyl te pian nousette kolmosiin kunhan ohjaaja pysyy rauhallisena. Kyl niitä ohjausvirheitä saa tehdä, niistä oppii yllättävän paljon. Ja kyllähän ne huiputkin tekevät niitä virheitä Ne ehkä kisaa (ja treenaavat) vähän enemmän kuin tavalliset ihmiset.
Liinu ja Prikka sanoi…
Maksikoiran ohjaaminen on mun mielestä aika erilaista kuin minien tai medien. Tai siis sanotaanko niin että mä kun katson mini/medi kisaajia jos maksit on vuorossa vikana niin en mä niistä juuri kostu mitään koska Ransu tekee niin pitkät hypyt että meidän rata olis monien medienkin ohjaustavoilla täynnä kolareita. Se vaan pitää oppia, mutta sulla on se etu sitten Jecun kanssa että kun se on maksiluokassa niin ehkä sitten osaat paremmin valmistautua siihen että ne tekee vähän pidempiä loikkia kun Cassukin on pitkäloikkainen :)

Katsoin tuota rataa jossa oli se muurin jälkeinen hylly sitten, että mä olisin ohjannut sen oikealta puolen tönäisemällä vasemmalla kädellä, se on just niitä paikkoja että oon oppinu että toimii meillä paremmin. Ja ilmeisesti siinä maksiohjaajat oli valinnu sen vasemman puolen? Vöyrillä oli vastaavanlainen paikka ja sielläkin moni näkyi suunnittelevan just sieltä "väärältä" puolelta. Ei auta katsoa muita vaan miettiä omaa koiraa vain.

Teillä on kyllä ollut ihan huima vire ja aika hienoa olis jos viel sertin nappaisitte tän vuoden puolella...! Onnea nyt tästä LUVAsta!
Liinu ja Prikka sanoi…
Piti viel kirjoittaa, että Liinun kanssa on jo nyt aika erilaista mennä noita pätkiä, se tarvii oikeesti niiiin vähän tilaa Ransuun verrattuna :O Noh, katsotaan sit todellisuudessa miten on kun rimat on kisakorkeudessa.
tuija sanoi…
Kiitos molemmille kannustuksesta!

Sanna tota sun ehdottamaa ohjaustyyliä ajattelin myös mutta siinä olis käynyt niin että olis hypännyt hypyn väärään suuntaan. Kun katsoo mihin se laskeutuu siitä muurilta niin se päätös oli ainakin oikea :) Se on aika pahassa kulmassa se hyppy mitä ei tosta videolta välttämättä huomaa. Cassun tyyliin olis sopinut just se vastanen käsi ja ite olis kääntäny kroppaa pirusti vasemmalle, vähän sama ku sinne putkeen mennessä. Se kun seuraa mun kropan suuntaa ja liikettä tosi hyvin. Mutta ne ohjeet pitää tulla jo ennenkuin se ponnistaa. Ajoitus on äärimmäisen tärkeää sen kanssa. Niinkuin tietty kaikkien muittenkin. Ja jos huomasitte miten kaukana olen siitä kun mennään kepeille, sitä ahdistaa jos olen ihan vierellä, siinä on kans yks asia mikä pitää muistaa sen kanssa.

Ja onnea vaan sulle kun yrität vaihtaa ohjaustyyliä jos meinaat vielä samana päivänä molemmilla koirilla kisata :)) Mä suuresti toivon että saan Jecun toimimaan samalla tavalla tai ainakin melkolailla, niin että sitä voi ohjata kaukaa eikä vierestä nenästä vieden. Mulla nimittäin ainakin menis pää sekasin että kummalla sitä nyt mennäänkään...
Marika Forslund sanoi…
Mun piti vielä käydä katsomassa teidän ekan videon, jotta oppisin miten puolukkaa pyörii....
Sanna: Minä onnistuin ohjaamaan Ikwiliä muurin oikealta puolelta. Yritän vältellä valsseja koska ne ovat kuitenkin myöhässä. Mun ohjaukseni toimi koska pääsin muurille ennen Ikwiliä. Jos olisimme olleet siinä yhtä aikaa, olisin varmaan ollut pulassa.