Paimennusta Parolassa



Päästiin pitkästä aikaa kokeilemaan paimennusta kun Kati järjesti meille iltapäiväpaimennuksen Parolan eläinparkkiin. Piti mennä jo viikko sitten mutta tuli työesteitä niin ei päästykään, no onneksi nyt sain vuoron vaihdettua niin onnistui. Paikka oli Kausalassa minne meiltä on matkaa vaan jotain 30 kilsaa, mikä on tosi hyvä koska tuonne pitää kyllä mennä uudelleenkin :)

Homma aloitettiin niin että mentiin koira hihnassa pyöröaitaukseen ja kokeiltiin pysäytyskäskyä, siis sitä että uskooko koira sitä lampaitten lähettyvillä. No molemmat uskoi, Cassu tietysti vähän paremmin. Sitten kouluttaja kertoi mitä olis tarkoitus tehdä ja mä olin ihan sen näköinen että what? niin tuli alkuun auttamaan. Sanoin kyllä heti alussa että mä en sitten osaa mitään, hän oli sitä mieltä että no se on parempi että myöntää sen. Tykkäis kyllä että olisi pelkkä ohjaaja koska muuten on koiralla sekä lampailla kaksi pomoa eikä tiedä kumpaa uskoa, ihan ymmärrettävää. No niin sitten jätettiin koira portille odottamaan, mentiin itse puoliväliin lampaita ja koiraa ja annettiin koiralle lupa lähteä hakemaan lampaat, kun lampaat irtosivat aidasta mentiin niitten kanssa keskelle seisomaan ja annettiin koiran kiertää lampaita. Tällä siis haettiin sitä kokoamista. Cassu sitten innoissaan kierti lampaita, mä sanoin heti senkin että mä otan ton kepin mukaan sitten kyllä :)) Kouluttaja kokeili ja hyvin vastasi ohjeisiin. Jätti sitten meidät yksin selviämään. Etäisyys lampaista oli kuulemma hyvä, siihen ei pitänyt puuttua. Cassu sitten haukkui ja kierti....kysyin tosta niin kuulemma häviää ajan myötä kun oppii tekemään eikä luule että haukku siinä auttaa :) Tajusin sitten kyllä itse taas jälkijunassa tietty että sehän komensi mua antamaan ohjeita...ainakin jossain kohti, sitähän se tekee tokossakin jos ei tehdä mitään niin pitää komentaa että käske! Sitten peruutettiin aidan viereen ja siinä kohtaa koiran piti jäädä odottamaan käskystä. Siitä otettiin askel koiraa kohti ja sen olisi pitänyt tajuta  lähteä kiertämään tasapainopisteeseen mun taakse. Tässä kohtaa siirtyi kyllä oikeeseen paikkaan mutta sitten sortui merkkaamaan aidan ja matkalla löytyi myös ihania ja maistuvia lampaanpapanoita. Yritettiin toisen kerran ja siinä onnistui vähän paremmin, siihen lopetettiin. Kouluttaja sanoi että ota koira kiinni ja kiitä. No minä hölmö ensin kiitin ja sitten yritin ottaa koiran kiinni niin Cassu ehti prkl lähtemään takaisin lampaille mutta tuli kyllä heti takaisin kun kunnolla komensin ;) Käskin maahan, otin pannasta kiinni ja sitten vasta kiitokset.

Toisella kierroksella mentiin sitten heti kahdestaan, jätin Cassun portille odottamaan ja siitä lupa lampaille. Irtosivat heti aidasta mun luo keskelle ja taas kiertämään. Tällä kierroksella oli Cassulla intoa vähän liikaakin, kävi naksauttamassa hampaat yhden lampaan kintereen takana yhteen. Eka "laumasta karannut" lammas jäi hakematta, vilkaisi sitä kyllä mutta ei ilman käskyä hakenut. Toisen kerran haki jo itse. Aina kun mä juttelin kouluttajan kanssa niin Cassu rupes haukkumaan että mitä mun pitää tehdä? Pari kertaa joutui ohjaamaan kepillä vähän kauemmaksi kun tuli liian lähelle lampaita. Yksi lammas taas karkasi laumasta niin ei tajunnut itse hakea, heti kun liikahti sinnepäin vaikkakin vahingossa niin lambi tuli mukaan. Tässä askeleen ottaminen kohti koiraa sai sen kyllä liikkumaan oikeaan paikkaan ja mäkin jopa onnistuin peruuttamaan oikein, jee! Sain vähän noottia kummallisista hipsuaskeleista...mä vaan että noku lambit on eessä enkä nää mihin menen :) Siinä kohtaa yksi lambi taas lähti laumasta, vilkasee sitä mutta ei lähtenyt itse hakemaan. Tokolla pilattu kun odottaa aina ohjeita. Aika vähillä avuilla kyllä sitten haki, kaks kertaa vähän kepillä sinnepäin osoitan että mikäs tonne jäi? Niin sitten kyllä hakee. Siihen lopetettiin kun oli niin hyvä, jää päähän muhimaan. Tällä kertaa muistin jopa ottaa koiran ensin kiinni ja sitten kehua :D




Jecun kanssa käytiin kokeilemassa kanssa sitä pysäytystä, kyllähän se pysähtyy kun malttaa kuunnella...Jeculle ei ihan heti muistunut mieleen että mitä noille elikoille pitäis tehdäkään, haki tukea minusta. Komensin alas enkä antanut suuremmin muhun nojailla vaan pitäis itse tässä pärjätä. Tehtiin sama eli koira irti hihnasta ja jätettiin odottamaan, itse sinne lampaitten ja koiran väliin että koira käy irrottamassa ne aidasta ja tuo lampaat mulle. Tai niin olisi pitänyt tehdä, Jeccu jäi miettimään että mennäkö vaiko eikö? Mun luo tuli mutta lampaitten taakse ei :) Käveltiin yhdessä sitten lampaitten luokse, koiran piti olla aidan ja mun välissä. Ei halunnut mennä, kouluttaja sanoi että ota hihnaan ettei varsinkaan pennulle aiheuteta mitään kamalaa kokemusta. Ja heti kun liikuttaa lampaita niin lasketaan irti hihnasta. Sitten vaan käveleskelin lampaitten lähettyvillä ja katsottiin alkaako itse tehdä. Rupes osoittamaan hetken päästä kiinnostusta ja rohkeutta mennä lampaitten lähelle. Siinä vaiheessa kouluttaja oli auttamassa jo, rupes Jecultakin mopo lähtemään käsistä kun sai itseluottamusta niin otettiin hihnasta taas kiinni ettei riehaannu liikaa. Siitä se alkoi nätisti kiertämään lampaita, teki sitä vähän aikaa ja kun sain peruutettua aitaan ja pysäytettyä koiran niin siihen lopetettiin. Ihan hyvä sessio.


Toka kerralla jäi nätisti portille ja luvan saatuaan lähti töihin. Irronnut lammas tuli seuraavalla kiekalla otettua mukaan :) Sitten peruuttelin aitaan ja otin askeleen päin koiraa, kouluttaja sanoi että olit niin vihaisen näköinen että se luuli tehneensä jotain pahaa. Ei uskaltanut liikahtaakaan sen takia, sori Jeccu-pieni...Sitten kun tajusi että saa liikkua niin meni ihan oikein lampaitten taakse. Kävi taas hakemassa kadonneen lampaan laumaan. Hajotti jossain vaiheessa lauman, kokosi sitten kyllä itse ne taas kasaan, hieno poika! Peruuttelin siitä vielä kerran aitaan ja siihen lopetettiin.


On tolla Jeculla ne vaistot enempi pinnassa kuin Cassulla, se on jo niin tokolla tosiaan pilattu että jää odottamaan käskyjä. Hauskat koirat kuulemma mulla, varsinkin pentu :) Minä nyt tietysti sain noottia askelista ja siitä ettei voi samaan aikaan koota ja kuljettaa kun pöllöilin siellä keskellä. No se nyt ei ole mitään uutta että koirat on mua viisaampia. Sain mä kyllä siitä kehuja että koirat on hyvin hanskassa. Mutta jospa mä seuraavan kerran suoriutuisin paremmin, kysyin että käykö että tullaan yksinään joku päivä kun mulla on 3-vuorotyö niin hän ottaa meidät mielellään sinne päiväseltään. Tulee kuulemma sitten itelläkin treenattua.

Niin ja olihan siellä Cassun kaimakin, heppa-sellainen :) Linkki kuviin mitä sain räpsittyä: http://tuijalaurila.kuvat.fi/kuvat/2011/Parolassa+paimenessa+26.10./

         

Kommentit